sunnuntai 22. helmikuuta 2009

Miehistössä oli salainen jäsen

Tässä talven hiljaisena aikana on Starcrafti riisuttu aivan viimeisintä osaa myöten auki pohjan osalta. Kuten aiemmin povailinkin veneen keventymistä "vettyneiden" uretaanien vaihdon myötä.Arvaus sattui tällä kertaa oikeaan. En tiedä mitä urtsia jenkit käyttää mutta vettyy ne ainakin.

Ihan piruuttani purkamisen yhteydessä keräsin puretut urtsit kolmeen jätesäkkiin jakaen veneen kolmeen osaan pituus suunnassa. Painoa keskiosan ja varsinkin peräosan säkillä olikin jo niin paljon että ilman repeämistä ei saanut säkkiä nostettua veneestä kunnolla pois. Kaiken kaikkiaan uretaanit painoi loppuun sata kiloa! Ilmankos tuo pintaan nouseminen kolme päällä teki tiukkaa kun "meitä" olikin reilut neljä ukkoa perällä...HI!


Kesällä pohdittiinkin poikien kanssa että vuodon täytyy olla perällä kun yksin
uistellessa vuoto oli pientä mutta kolmen miehen kun liikuttiin pilssi pumppu kävi jo ihan puolen tunnin välein. Eninten tällainen vuodon lisääntyminen herätti epäilystä moottorikaivon puoleen mutta selkeitä merkkejä ei vesillä kuitenkaan saatu.

Eilessä päivänä suoritettiinkin pajassa "TIVKP" testi. Vettä laskettiin veneeseen kuution verran jolloin veneen ulkopuolelta pääsi näkemään "vuotavat" kohdat. Pieniä niittien välistä olevia tihkuja oli paljon mutta vuoto määrät kaukana niistä mitä se vesillä oli. Vasta moottorikaivoon laskettu vesi paljasti karun totuuden.


Uuden isomman Hondan murina oli vääntänyt menneenä kautena perälaudan pohjalta yhden kiinnityslistan niin salakavalasti irti että sitä ei oikeastaan edes huomannutkaan kuin tässä testissä. Kolmelleen uistellessa oli käytännössä moottorikaivossa aina hieman vettä jolloin vesi pääsi sisään oikeen lorinalla PRKL...

"TIVKP": Tiplomi-Insinöörin Virallinen Koe Ponnistus

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti